Opvliegers op een natuurlijke manier tegengaan

B egin je zomaar te transpireren of voelt je huid plots warm aan? Dan behoor je wellicht tot de 79%* vrouwen die last hebben van opvliegers tijdens de menopauze

Zes manieren om
opvliegers tegen te gaan

Het hoe en waarom van opvliegers

Wat zijn opvliegers en hoe ontstaan ze? Als je weet wat er precies aan de hand is en waarom dat gebeurt, kun je ook beter omgaan met deze overgangsfase in je leven. Een opvlieger is een plots en intens gevoel van warmte dat zich razendsnel verspreidt over je hele lichaam. De zweetklieren worden gestimuleerd en de warmte stijgt op van je borstkas en hals naar je gezicht en armen, die vervolgens rood kleuren. Maar opvliegers kunnen evengoed gepaard gaan met een koudegevoel. Ze variëren van dag tot dag en elke vrouw ervaart ze op haar eigen manier. Sommige opvliegers duren slechts een paar minuten, terwijl andere tot wel een halfuur kunnen duren.

Een veilig alternatief om opvliegers te onderdrukken

Ymea heeft een assortiment geavanceerde voedingssupplementen ontwikkeld, die speciaal gericht zijn op de menopauze en onder meer opvliegers onderdrukken. Elk product bevat een mengeling van planten, vitaminen en mineralen. Ze zijn geschikt voor langdurig gebruik en helpen opvliegers, prikkelbaarheid en humeurschommelingen tegen te gaan.

Zes manieren om opvliegers tegen te gaan

Zoek verkoeling op

- Laat warme kamers en omgevingen of een lekker warm bad even voor wat ze zijn. Blijf in de schaduw en zet de ramen open. Neem een miniventilator mee naar het werk en houd een koud washandje binnen bereik: met een fris doekje in je nek zul je sneller afkoelen.

Pas je outfit aan

- Werk met laagjes, zodat je makkelijk iets kunt uittrekken wanneer je het te warm krijgt. Kies voor vochtabsorberende stoffen zoals katoen, die je droog en comfortabel houden.

Eet jezelf fris

- Het is belangrijk om evenwichtig te eten. Kies voor 'verfrissende' voedingsproducten zoals fruit en groenten, slaatjes en yoghurt. Let op met pikante gerechten, smaakmakers en kruiden, want die kunnen opvliegers net in de hand werken.

Drink voldoende

- Een gehydrateerd lichaam blijft langer koel, maar vermijd warme dranken, alcohol en cafeïne.

Respecteer een gezonde levensstijl

- Onderzoek toont aan dat je de symptomen kunt verzachten door te sporten en te stoppen met roken.

Zorg voor voldoende rust en ontspanning

- Sluit stress, angst en spanning uit door regelmatig een moment voor jezelf te nemen. Technieken op basis van mindfulness, zoals een diepe ademhaling, meditatie, yoga en pilates kunnen je daarbij helpen.

(Bron: 'Understanding menopause', Profacts 2015, Italië, Frankrijk, Nederland, België, Zweden, Polen, Verenigd Koninkrijk, N=500 per land)